Dünya, taze Türk levreği ve çipurasını, dondurulmuş Türk somonunu ve alabalıklarını çok sevdi.
Dünya, taze Türk levreği ve çipurasını, dondurulmuş Türk somonunu ve alabalığını sevdi. Dünya levreği ve çipurayı taze olarak talep ederken, Türk somonu ve alabalıkları çoğunlukla dondurulmuş olarak tüketildi.
Türkiye su ürünleri ihracatında başarıdan başarıya koşuyor. İhracatın yıldız sektörlerinden su sanatları branşı, 2023 Ocak-Ekim dönemindeki başarısına bir yenisini daha ekledi.
Su ürünleri ihracatında Ege’nin payı yüzde 68
Türkiye’nin su ürünleri ihracatı 2023 yılı Ocak-Ekim döneminde yüzde 6 artışla 1 milyar 321 milyon dolardan 1 milyar 404 milyon dolara yükseldi. Türkiye’nin su ürünleri ihracatının 947 milyon doları Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği üyeleri tarafından gerçekleştirildi. Ege Bölgesi su ürünleri ihracatından yüzde 68 pay aldı.
Su ürünleri ihracatında levrek 435 milyon dolar ile ilk sırayı korurken, Türkiye çipura ihracatından 353 milyon dolar döviz geliri elde etti. Son yıllarda yıldızlaşan Türk somonunun ihracatı yüzde 9 artışla 289 milyon dolardan 315 milyon dolara, alabalık ihracatı ise yüzde 9 artışla 88 milyon dolardan 96 milyon dolara çıktı. Ton balığı ihracatı yüzde 43 artışla 28 milyon dolardan 40 milyon dolara çıktı.
Levreğin yüzde 73’ü, çipuranın yüzde 78’i taze olarak ihraç edildi
Deniz levreği ihracatında taze levreğin payı 219 milyon dolar olurken, taze fileto levrek 97 milyon dolarlık talep gördü. Dondurulmuş levrek ihracatı 96 milyon dolar olurken, dondurulmuş fileto levreğe 22 milyon dolarlık talep oluştu. Levreğin yüzde 73’ü taze fileto olarak ihraç edildi.
Dünya çipuranın yüzde 78’ini taze tüketiyor. Türkiye, 2023 yılı Ocak-Ekim döneminde 216 milyon dolarlık taze çipura ihracatı yaparken, taze çipura fileto ihracatı ise 57 milyon dolar olarak kaydedildi. Dondurulmuş çipura talebi 46 milyon dolar olurken, dondurulmuş çipura filetosundan 30 milyon dolar döviz geliri elde edildi.
Türkiye, 2023 yılının 10 aylık döneminde 315 milyon dolarlık Türk somonu ihraç ederken, bu ihracatın 234 milyon dolarını dondurulmuş somon ve dondurulmuş fileto somon oluşturdu. Dondurulmuş somon ihracatı yüzde 74 olurken, taze somon ve taze fileto somon ihracatı ise 81 milyon dolar olarak kaydedildi.
53 milyon dolarlık alabalık ihracatı dondurulurken, füme alabalık ihracatı 38,5 milyon dolar, taze soğutulmuş alabalık ihracatı ise 4 milyon dolar olarak gerçekleşti.
En çok taze levreği İngilizler sevdi
Taze levrek ihracatında İngiltere 29 milyon dolarlık fiyatla ilk sırada yer alırken, taze fileto levrek ihracatında Hollanda 34 milyon dolarlık taleple ilk sırada yer aldı. Dondurulmuş fileto levrek ihracatında İngiltere 55 milyon dolarlık taleple ilk sırada yer alırken, dondurulmuş levrek ihracatında Rusya Federasyonu 5,8 milyon dolarla öne çıktı.
Taze çipura en çok İtalya’ya ihraç ediliyor
Taze çipura ihracatında 40 milyon dolarlık taleple İtalya ilk sırada yer alırken, Hollanda’ya 23 milyon dolarlık taze çipura filetosu gönderildi.
Ruslar Türk somon ve alabalıklarına hayran kaldı
Türkiye’nin dondurulmuş somon ihracatında Rusya Federasyonu 136 milyon dolarlık taleple birinci sırada yer alırken, dondurulmuş alabalık ihracatında ise Rusya Federasyonu 22 milyon dolarlık taleple ilk sırada yer aldı.
Kızıltan: “Balıklarımızı talebe göre işleyip gönderiyoruz”
Türkiye’nin 100’den fazla ülkeye su ürünleri ihracatı yaptığını ve Avrupa pazarının bir numaralı tedarikçisi haline geldiğini belirten Türkiye Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçı Birlikleri Şube Konseyi Başkanı Sinan Kızıltan, talep ve tüketime göre ülkelerin alışkanlıklarına uygun olarak taze, taze fileto, dondurulmuş, dondurulmuş ürünler üretilmektedir. Balıkları fileto olarak işleyip ihraç ettiklerini vurguladı.
2024 ihracat hedefi 2 milyar dolar
Son çeyrek asırda dünyanın protein ihtiyacını karşılayacak noktaya geldiklerini anlatan Kızıltan, şöyle konuştu: “Türk su ürünleri sektörü, 2000 yılında 50 milyon dolar civarında olan ihracatını 23 yılda yaklaşık 30 kat artırdı. 2023 sonunda 1,7 milyar dolara, 2024’te ise 2 milyar dolara ulaşma potansiyelimiz var. Bu hedeflere ulaşmak için var gücümüzle çalışıyoruz. Hava kargo seçeneğiyle başta ABD olmak üzere uzak pazarlardaki konumumuzu güçlendiriyoruz” dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı